1917 – cronică film

1917 are o intrigă simplă. Doi soldați din armata britanică trebuie să traverseze teritoriul german și să ducă un mesaj la o altă armată britanică care se pregătește să atace. Aceștia o să pice într-o capcană plănuită de luni de zile de germani și mesajul o să-i salveze.

Filmele cu război pică în aceleași capcane de ani buni. Eroismul protagoniștilor, moralitatea superioară a celor care povestesc, explozii, bătălii, cadavre, bling bling. 1917 folosește aceleași metode, totuși, reușește cumva să ofere o altă viziune asupra războiului. Exploziile, eroismul, moralitatea trec în fundal și ne este prezentată distrugerea pe care războiul o aduce ambelor părți. Nimeni nu iese cu adevărat învingător dintr-un război și oricare ar fi motive pentru care a fost început nu merită să fie purtat.

Decorurile și peisajele dezolante prezentate aici sunt ceea ce fac filmul ăsta ceva deosebit, ceva care merită văzut până la capăt. Din păcate, a fost promovat ca fiind un film de război cu multe explozii și adrenalină. Sunt multe părți din film în care protagoniștii trebuie să treacă prin foc și sabie dar este ceva ascuns în toate detalii astea, ceva care este prezent peste tot în film. Șobolani, muște, cratere, cadavre afla în putefracție, clădiri devastate, avione care se prăbușesc.

Cred că multe persoane o să fie dezamăgite de filmul ăsta, având în vedere modul în care a fost promovat.

Ceea ce-l face cu adevărat special este modul în care a fost filmat. Este un One-shot de 2 ore foarte bine realizat. Astfel, povestea reușește să implice multe și privitorul. Nu sunt doar cei doi soldați ci ești și tu alături de ei. Cei care sunt fanii jocuri RPG o să adore filmul ăsta. Mergi alături de protagoniști și intensitatea filmului crește până ajungi să simți că nu mai poți duce de la atât de adrenalină. Este o scenă la sfârșitul filmului care m-a făcut să simt fluturi în stomac de la atâta intensitate.

Actorii sunt extraordinari aici. Primul film pe care-l văd la cinema cu Moriarty și Sherloc în el. Au doar apariții episodice dar fac toți banii tipii ăștia doi. Mai este și Colin Firth aici și cei doi tineri actori care joacă personajele principale sunt demențiali. Chimia dintre cei doi este extraordinară și nu puteau să aleagă pe cineva mai bun.

Totul este bine pus la punct în filmul ăsta. Costumele soldaților, tranșeele sunt contruite extrem de bine și detaliat, fiecare loc prin care cei doi trec este atent construit și nu îți dai seama când este CGI și când este real. Poate că totul a fost CGI aici și nici nu mi-am dat seama.

Sunt mulțumit de filmul ăsta și îl recomand oricui vrea să vadă un film bun care a reușit să ia un subiect deja folosit de multe ori – războiul – și să-i dea un aer de prospețime și de noutate prea rar întâlnit în cinematografia modernă.

Este un singur lucru care nu mi-a plăcut la filmul ăsta. Lla un moment dat un avion nemțesc se prăbușește și cei doi salvează pilotul german. Doar că ăsta ajunge să-i atace și să-l rănească pe unul dintre ei. Asta mi s-a părut ceva izvorât dintre sentimentalitate englezească și o să-l pun pe seama faptul că toți care au participat la filmul ăsta sunt din Albion. Nu îmi place genul ăsta de propagandă ieftină. Cred că puteau să facă altceva cu scena asta și să nu pice în capcana dramatismului și a exagerării bunătății nemărginite a soldaților englezi.

În rest este un film perfect. Actorii sunt foarte buni, decorurile sunt extraordinare și, dpmdv, cel mai reușit aspect al acestui film și Sam Mendes reușește să facă un film la fel de bun ca cel mai bun film al lui, Road to perdition