Cronică film: Easy Rider(1969)

Pentru anul 1969, Easy Rider este un film care tratează lucruri destul de sensibile. Ne prezintă, într-un mod care nu folosește prea multe cuvinte, lumea a doi motocicliști – Wyatt și Billy. Aceștia călătoresc de-a lungul Americii pentru a ajunge la Festivalul Mardi Gras, în New Orleans. Nu știm foarte multe lucruri despre ei. Wyatt fuge de ceva din trecutul lui, Billy este cel care îl ajută să facă asta. Primul este tăcut și rezervat – Peter Fonda face un rol bun, celălalt este vorbăreț, certăreț și amuzant – Dennis Hopper este excelent în rolul acesta.

Mai mult de jumătate din film este compus din peisajele printre care aceștia călătoresc pe motocicletele lor. Nu își adresează multe cuvinte și se bucură de drum. Drumul este ceea ce le aduce bucurie și îi încarcă cu energie. Iar când vor ajunge la Mardi Gras vor mânca o cină grandioasă și se vor face pulbere.

În călătoria lor sunt însoțiți de un soundtrack demențial. Îi avem pe The Band, The Byrds, The Holy Modal Rounders, The Jimi Hendrix Experience, Roger McGuinn, Steppenwolf. Toate acestea construiesc imaginea unei libertăți pe care toată lumea o dorește dar nimeni nu este dispus să se sacrifice pentru ea. Cei doi sunt spirite libere și nu sunt bine primiți la moteluri sau prin restaurante. Din acest motiv dorm pe unde apucă și fumează iarbă la greu ca să-i ajute să uite de răutățile oamenilor ”respecatabili”.

Dintr-o tâmpenie ajung la închisoare dar sunt salvați de  George Hanson(Jack Nicholson este nominalizat la Oscar pentru acest rol), un avocat cu suflet bun.

Apoi, cei trei pornesc înspre Mardi Gras și pare că nimic nu le poate sta în cale. Se împrietenesc repede și fumează iarbă împreună. Aceasta este cea mai bună parte din film. Dinamica dintre cei trei, atât de diferiți dar uniți de un țel comun – să fie liberi și să viziteze un bordel celebru din New Orleans.

Cu cât se afundă tot mai mult în mlaștinile din Louisiana, cu atât oamenii devin din ce în ce mai neprietenoși și ostili. Cei trei reușesc să evite o perioadă conflictele dar nu pot să scape de răzbunarea oamenilor de acolo. Ultima jumătate de oră din film mi s-a părut o critică severă adusă ipocriziei și incapacității americanilor de a accepta pe cei diferiți, pe cei care nu respectă cutumele. Îndreptată mai ales părții din Sud a Americii.

Easy Rider este un film cu un mesaj clar – oamenilor le este teamă de libertate și când o văd exprimându-se la alte persoane devin ostili. Filmul nu vrea să impresioneze prin explozii, cascadorii sau scene dramatice. Este povestea unor oameni liberi care voiau să se ducă la Mardi Gras, să fumeze iarbă și să se îmbete.

Am văzut filmul la Cinemateca Eforie, programul îl găsești aici.