Cronică film: La cuțite/Knives Out(2019)

La cuțite este un film polițist care te va face să râzi, te va pune pe gânduri și de la care vei pleca binedispus. Mă așteptat să fie bun filmul ăsta dar, sincer să fiu, mi-a depășit așteptările. Nu a încercat să sacrifice nimic din poveste pentru a ne face să râdem, nu a vrut cu orice preț să placă și asta se simte. Este ceva real, gândit și analizat. Distribuția este una experimentată și versatilă. Îi avem pe Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Toni Collete etc – ai înțeles ideea, sunt mișto actorii.

Daniel Craig este un detectiv experimentat, un fel de Sherlock Holmes al filmului, care încearcă să rezolve un caz destul de întortocheat. Harlan Thrombey(Christopher Plummer) a fost găsit mort în propria casă, cu gâtul tăiat. Totul pare să indice o sinucidere. Dar detectivul nostru, împreună cu poliția, are dubii și începe să investigheze mai îndeaproape. Astfel, ajung să interogheze toate persoanele care ar putea avea un motiv și care erau apropiate de mortul în cauză. Din interogatoriul ăsta o să primim toate piesele care îl vor ajuta pe detectivul Benoit Blanc să rezolve cazul.

M-a cam derutat puțin filmul și nu am fost în stare să îmi dau seama cine a făcut-o și cum o să se termine. M-am gândit că Harlan nu este mort și că este doar un test pentru posibilii lui moștenitori, să vadă cum reacționează și ce spun despre el. Eram aproape sigur că i-am dat de cap dar, printr-o răsturnare de situație, s-a dovedit că nu puteam să fiu mai departe de ce a avut scenaristul în cap – aceeași persoană cu regizorul filmului.

Costumele, imaginea, unghiurile din care au filmat, prestația actorilor și dialogurile sunt incredibil de bune. Nu mă așteptam să mă impresioneze atât de mult. Nu găsesc un defect la filmul ăsta. Nici nu mi-am dat seama când au trecut cele 2 ore și 10 minute. Tempo-ul acțiunii a crescut treptat și nu mi s-a părut că au forțat cu ceva povestea. Toate lucrurile s-au potrivit și finalul a fost incredibil de bun.

Pe lângă toate exploziile astea stilistice, filmul vine cu un mesaj simplu: Fii, pe cât posibil, bun cu tine și cu ceilalți și nu minți atunci când poți să spui adevărul și poți aproape mereu să faci asta.

Casa unde s-au filmat majoritatea scenelor este incredibil de bogată în detalii și este un adevărat furnizor de lucruri interesante și de scene care ori te fac să râzi, ori te țin cu sufletul la gură.

Este interesant ce poate face un regizor talentat, Rian Johnson, care are posibilitatea să-și pună ideile și viziunea în practică. Sunt multe filme care au un scenariu mai bun decât ăsta și bugete mai mari dar care, totuși, sunt dezamăgiri.

Knives out a reușit să ne ofere o poveste cu un mesaj clar, livrat inteligent și care nu va dezamăgi specatorii.  Este unul dintre cele mai bune filme ale anului 2019 și sper să ia măcar un Oscar.