Recenzie carte: Conversații cu prietenii – Sally Rooney

Conversații cu prietenii este primul roman publicat de Sally Rooney în anul 2017. Am citit prima carte scrisă de autoare și mi-a plăcut destul de mult încât să o citesc și pe asta.

Subiectul este diferit în Conversații cu prietenii dar am simțit că a vrut să atingă aceleași puncte și aici. Gen să pună personajele în situații inconfortabile ca să învețe lucruri despre sine și despre viață. Scena în care își pune personajele să se exprime sunt relațiile, cum se întâmplă și în prima parte.

Aici avem parte de mai multe personaje dezvoltate, toate din perspectiva lui Frances. Ea povestește ce i se întâmplă și emite judecăți de valoare în ceea ce privește celelalte personaje. Frances este prietenă cu Bobbi și acestea au avut o relație în liceu. La un moment dat, cele două se întâlnesc cu Melissa și cu soțul acesteia, Nick. Între Frances și Nick se aprinde scântei și ajung să si-o tragă, destul de mult. Ca și în cealaltă carte, Sally Rooney are o plăcere mare să detalieze scene sexuale și alte chestii de genul. Se descurcă destul de bine la asta deci putem să spunem că are o imaginație bogață și o experiență pe măsură.

Relația adulteră a celor doi evoluează lent și nici nu îți dai seama dacă este ceva real între ei sau doar sunt parteneri de sex. Nici Frances nu știe ce să creadă și adoptă de multe ori o poziție defensivă și transmite multe semnale mixte. Nick este un bărbat care arată bine dar căruia îi lipsește inițiativa și, de multe ori, coloana vertebrală. Și-a lăsat soția să-l înșele de câteva ori dar acum se simte vinovat și nu vrea ca ea să afle despre relația cu Frances. Este destul de enervant.

Bobbi simte că ceva este în neregulă dar nu o stresează prea mult pe Frances cu întrebări. Până când îi prinde în fapt. Nu-i spune Melissei dar se cam supără pe prietena ei. Aș putea să spun că este chiar geloasă. Doar că cele două sunt dintr-o generație pe care eu nu o prea înțeleg și vorbesc despre lucruri ciudate, gen marxism, capitalism și alte chestii de genul. De fapt, înțeleg ce fac ele, raționalizează orice formă de sentiment până când îl anulează. De aia se teme Frances să-i arate lui Nick cât îl iubește, de asta Bobbi își ascunde gelozia cu concepte și discursuri.

După câteva răsturnări de situație, cartea ne oferă un final deschis și, poate, că o să avem și o continuare. Dar nu cred că o să scriu vreodată vreo continuare.

Conversații cu prietenii a spus ce a avut de spus. Viața este complexă, oamenii sunt traumatizați, trăiește cât poți de bine și ai grijă de tine.

Nu pot să compar cele două cărți scrise de Sally Rooney. Sunt interesante în felul lor și cred că este o scriitoare pe care multă lume ar trebui să o citească, mai ales tinerii. Cred că s-ar regăsi în cărțile ei și s-ar simți puțin mai normali. 😉

Așa că dacă nu știi ce să citești, îți recomand Sally Rooney. Cărțile sunt traduse la editura Curtea Veche. Le găsești AICI și AICI.