Recenzie carte: Eugenia – Lionel Duroy

Eugenia scrisă de Lionel Duroy și apărută la Humanitas în vara asta este o carte surprinzător de bună. M-a atras de la început când am văzut că este despre Mihail Sebastian și despre perioada premergătoare celui de-al doilea război mondial. Un război privit prin ochii unei femei care se îndrăgostește de un evreu, care pătimește mult și care ajunge să fie dezgustată de omenire la nici 30 de ani.

Nici nu știu cum m-aș fi comportat dacă aș fi trăit atunci, ce aș fi simțit, de ce parte aș fi fost. Contează mult mediul în care te dezvolți și din care preiei multe lucruri, bune sau mai puțin bune. Antisemitismul și rasismul este unul dintre acele lucruri pe care generații întregi l-au preluat fără să-l pună la îndoială. Cel puțin, nu când ar fi trebuit de mult. Cum astăzi ne simțim îndreptățiți să-i ”urâm” pe țigani, așa și atunci se simțeau îndreptățiți să simtă repulsie față de evrei.

Eugenia este o carte foarte bine scrisă și care te facă să te superi pe poporul român. Așa puțin. Măcar pe cei care au participat la uciderea atâtora oameni nevinovați. Fiindcă indiferent de rasă nu există nicio scuză la pogromul desfășurat la București și Iași în aceea perioadă sau la nedreptățile pe care o parte mare a populației României a trebuit să o îndrure. Indiferent că vorbim de evrei, români, ruși, țigani, extratereștrii. Nu există argumente care să justifice masacrele și umilirea sistematică a altor persoane.

Desigur că eu vorbesc de la adăpostul distanței temporale și nu am cu să înțeleg complet ce s-a petrecut atunci. De aceea este bine să citim cărți precum cea scrisă de Duroy, care să ne aducă aminte că putem să fim umani și în cele mai negre perioade ale istoriei. Mai buni cu noi și cu ceilalți.

Romanul nu este doar cu nenorociri și crime. Este și o poveste de dragoste cu năbădăi prezentată. Cea dintre Eugenia și Sebastian. Ea îl iubește de moare, el este cam bulangiu și se ține după fufe. Una din fufe este Leni Caler, actriță populară în perioada interbelică.

Cartea reușește să combine adevărul istoric cu ficțiunea creând o poveste care te va emoționa până la lacrimi, te va face să vrei să intri în pământ de rușine și care apoi te va ajuta să speri din nou.

Cumpără cartea la superpreț de aici