Recenzie film: Memento(2000)

Memento este filmul care l-a adus în atenţia publicului pe Christopher Nolan. Nu este un film pe care să-l vezi cu partenerul sau pe care să-l pui la o întâlnire cu echipa de la muncă. Cel mai bine se vizionează acest film acasă, singur, în intimitatea propriilor gânduri.

Acţiunea din film nu se desfăşoară în ordine cronologică, fiind destul de dificil de ţinut pasul cu evenimentele la început. Există multe lucruri lipsă şi nu prea înţelegi ce se întâmplă, unde se îndreaptă totul. Dacă eşti atent puţin ţi se explică toată “mecanica” filmului din prima scenă. unde timpul dat uşor înapoi. Undeva pe la jumătatea filmului lucrurile începă să facă sens şi să înţelegi ce naiba se întâmplă.

Memento este despre un bărbat, Leonard Shelby, care îşi are o “condiţie”, nu are memorie pe termen lung şi nu poate să reţină lucrurile care i se întâmplă. A căpătat această “condiţie” după ce casa lui a fost atacată şi el a fost rănit grav în incident.

Filmul începe cu o scenă care este derulată înapoi. Cam ăsta este finalul şi începe să fie destul de clar cu cât filmul înaintează.

Este complicat să vorbesc despre Memento fără să spun ce se întâmplă în film. Dacă mă păstrez la distanţă de acţiunea propriu zisă nu prea o să facă sens lucruri şi nu o să înţelegi mare lucru.

Lenny este un tip care caută să răzbune moartea soţiei lui. Asta este obiectivul lui în viaţă. Cum alţii vor să ajungă manager, să se culce cu cât mai multe femei sau să mânânce până mor, Leonard vrea să afle cine i-a omorât nevasta şi cine i-a distrus mintea. Fiindcă Lenny are amenzie anterogradă adică nu îşi poate forma amintiri noi şi uită tot destul de repede. Ştie ce s-a întâmplat până la accident dar de acolo este totul întunecat.

În poveste mai sunt importante încă alte trei persoane: Teddy, prietenul lui care îl ajută, Natalie, un fel de iubită care îl ajută, Burt, recepţionerul de la motelul unde stă.

memento-film-recenzie-parere

Apare obsesiv în film o poveste pe care Leonard o spune oricui îl întâlneşte, povestea lui Sammy. Sammy ăsta a suferit de aceaşi problemă pe care Lenny o are acum. Lenny nu l-a crezut şi i-a cam ruinat viaţa. Acum îl crede dar este prea târziu să îşi repare greşeala. Asta mi se pare fascinant că nu îi pare rău că i-a ruinat viaţa sărmanului Sammy. Doar spune ce s-a întâmplat şi atât. Poate accidentul ia distrus şi partea din creier care empatiza cu ceilalţi sau poate Leonard a fost mereu un nenorocit.

Este un film pe care trebuie să-l vezi că să înţelegi cum stă treaba şi ce îl face unul dintre cele mai bune filme ale începutului de mileniu. Sincer să fiu am crezut la un moment dat că este o porcărie, că nu are niciun sens şi că nu poate să mă surprindă cu mare lucru. Dar cu cât înaintam mai mult în film cu atât descopeream ce bine este scris scenariu şi ce genial sunt decupate toate fazele încât să iasă un film de care să îţi aminteşti.

Toţi actorii au fost foarte buni. Guy Ritchie ca Leonard Shelby are un rol greu de jucat şi o face foarte bine. Carrie Ann-Moss continuă să joace foarte bine după succesul pe care l-a avut cu Matrix. Alt actor din Matrix, Joe Pantoliano, mi s-a părut cea mai bună prestaţie. M-a făcut să cred că este cineva şi am descoperit la sfârşit că m-am înşelat.

Scenariul filmului este bazat pe o poveste scrisă de fratele lui Nolan, Jonathan. Scenariul şi povestea sunt destul de diferite doar ideea principală şi personajul sunt la fel.

Pentru rolul lui Leonard, s-a încercat aducerea lui Brad Pitt şi a lui Aaron Eckhart dar, după ce aceştia au refuzat, Guy Ritchie a fost ales pentru rol.

În concluzie, mi-a plăcut filmul. O să îl revăd la un moment dat. Poţi să te uiţi la el cu toată încrederea dacă vrei ceva diferit de Marvel.